Társasházi töltés esetén gyakran kihívást jelent meghatározni a megfelelő töltési infrastruktúra kialakítását. Az elmúlt hónapokban számos közgyűlésen vettünk részt, ahol sok kérdés felmerült a kiépítést és a pénzügyi konstrukciót tekintve. Ebben a cikkben a leggyakrabban felmerült kérdéseket válaszoljuk meg.
Tartalomjegyzék
Saját óra vagy közös óra?
Műszaki kivitelezést tekintve az első döntési pont az, hogy a saját órára vagy a közös órára csatlakozzanak-e rá a lakók.
Alapvetően könnyebb lenne a saját órára rácsatlakozni, mivel ez egyszerűsítené a jogi és elszámolási kérdéseket. Azonban gyakran nem előnyös vagy nem kivitelezhető, ha az óra nagyon messze van a parkolótól, ha nem elegendő a rendelkezésre álló teljesítmény, ha tűzszakasz határokon vagy akár emeleteken kellene átvezetni a kábeleket.
Ezért sokszor a műszaki és biztonsági szempontok figyelembevételével a közös órára történő csatlakozás jelenti a megfelelő megoldást. A közös órára csatlakozás előnye, hogy általában a garázs, - vagy a földszinten található, így kevesebb faláttörésre van szükség, ami csökkenti a kiépítés költségeit.
Az eddigi tapasztalatunk alapján van elég energia a közösségi órán az elektromos autók töltéséhez. Ehhez mindenképpen szükséges a közös óra szabad kapacitásának felmérése, és a szabványoknak megfelelő kivitelezés egy villanyszerelő által.
Ezen kívül felmerülhet még az új óra nyitás, mint megoldási lehetőség azonban ez jelenleg nagyon hosszú és időigényes folyamat, ezért érdemes először a társasházban fennmaradó szabad kapacitást kihasználni, mely energiamenedzsmenttel hatékonyan megvalósítható. Az energiamenedzsmenthez szükséges egy olyan okos eszköz ami képes nyomon követni a társasház fogyasztását minden pillanatban. Vagyis a rendszer a helyszínen, valós időben elemzi az autótulajdonosok töltési igényét és a szabad kapacitást, és ennek megfelelően osztja el azt. Ez azt jelenti, hogy az autók csak annyival töltenek ami nem zavarja a társasház többi rendszerét.
Egyéni kiépítés vagy egységes infrastruktúra?
A következő megfontolandó kérdés, hogy a lakók egyesével oldják meg a töltők telepítését, vagy egy komplett infrastruktúrát alakítsanak ki. Az első megoldás rövid távon egyszerűbbnek tűnhet, azonban középtávon számos hátránya van:
Sokkal kevesebb töltő telepíthető, mert nem lesz energiamenedzsment amivel hatékonyan el lehet osztani az energiát a töltők között
A rendszer nem lesz bővíthető, így a töltési lehetőség nem biztosított mindenki számára
A telepítési költség nagyon magas lehet
A rendszer telepítését és üzemeltetést a lakók vagy a társasház végzi
A rendelkezésre álló teljesítmény felhasználása után új órát kellene kinyitni, ami nagyon költséges, és szavazási nehézségeket okozna a közgyűlésen
Ha a lakók egyesével építik ki a töltést, akkor utólagosan már nagyon nehéz lenne azokat egy közös rendszerbe integrálni. Azok a lakók akik már saját költségükön kiépítették a rendszert nem fognak egy újonnan épülő közös infrastruktúrába csatlakozni, ami konfliktusokhoz vezethet a társasházon belül. Emellett fontos azt is kiemelni, hogy az energiamenedzsment azonos márkájú töltőkkel működik, ezért eleve így érdemes elkezdeni a társasházi töltés kiépítését.
Az eddig felsorolt okok miatt társasházak esetében sokkal célszerűbb egy egységes rendszert kialakítani. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy minél több lakó tölthesse elektromos autóját, egységesíti az energiafelhasználás nyomon követését és az elszámolást.
A komplett infrastruktúra kiépítésekor két lehetőség közül választhat a társasház a méretezés szempontjából: a jelenlegi igényeknek megfelelő vagy előre meghatározott számú töltőhelyet alakítanak ki, vagy egy bővíthető infrastruktúrát hoznak létre. A bővíthető rendszer esetében egy gerinchálózat kerül kiépítésre, amire az új igénylők később is rá tudnak csatlakozni.
Milyen biztonsági szempontokat kell figyelembe venni?
Társasházi töltéssel kapcsolatban gyakran felmerülnek biztonsági aggályok, különösen a túlfeszültség és tűzesetek tekintetében. Azonban megfelelően kialakított rendszer és szakszerűen telepített töltők esetén ezek a kockázatok minimalizálhatóak, figyelembe veszik a társasház jelenleg rendelkezésre álló kapacitását és a bejövő fővezeték terhelését is. A töltés közbeni balesetek és tűzesetek, valamint a rövidzárlatok megelőzhetőek, ha a telepítést szakember végzi a szabványok szerint, figyelembe véve a tűzszakasz határokat is. Nagyobb kockázatot jelent a konnektoros vagy hosszabbítóval történő töltés, hiszen a háztartási konnektorokat nem olyan folyamatos, nagy terhelésre tervezték, amit egy autó töltő jelent. Ezért fontos megfelelően kialakított és tervezett töltési infrastruktúrát használni, amely alkalmas az autók biztonságos és hatékony töltésére.
Ki fizeti az autó töltési infrastruktúra kiépítését?
Az infrastruktúra kiépítésének finanszírozására két lehetőség van:
Társasház
Harmadik fél
Az első esetben a társasházat és annak lakóit terhelik a kiépítés költségei. Ennek megfelelően a közös képviselő elkészíti a költségbecslést, melyet a közgyűlésen szavazásra bocsát. Mivel az elektromos autó töltés megvalósítása jelentős beruházással jár, a tulajdonosok 80%-ának szavazata szükséges hozzá. A másik lehetőség, hogy a társasház megbíz egy harmadik felet a rendszer kiépítésével, aki átvállalhatja annak költségét. Ebben az esetben a költségvetésről nem szükséges szavazni, azonban a megoldást jóvá kell hagynia a közgyűlésnek. A harmadik fél általi finanszírozás előnye, hogy rendelkezik azokkal az eszközökkel és tudással ami lehetővé teszi a bővíthető infrastruktúra kialakítását, és a további töltők telepítését. Ezáltal biztosítja a töltési lehetőséget minden társasházi elektromos autó tulajdonosnak. Emellett a költségek átvállalása sok társasház esetén az egyetlen megoldás, annak érdekében hogy megvalósuljon az autó töltési rendszer kiépítése.
A piaci igényeknek megfelelően az általunk kialakított ajánlat szerint cégünk finanszírozza az infrastruktúra kiépítését, így a társasház és a töltést nem használók számára nem keletkezik költség.
Ki üzemelteti az autó töltési rendszert?
Az infrastruktúra kialakításához hasonlóan az üzemeltetésre is két lehetőség van.
Az első esetben a közös képviselő számol el a felhasznált energiával, ehhez minden olyan lakóval egyeztetnie kell, aki a társasházban tölti elektromos autóját. A társasház számára aggodalomra adhat okot ha valaki nem fizeti a felhasznált energia árát. Ennek elkerülése érdekében a társasház egy üzemeltetőre bízhatja ezeket a feladatokat. Ezen feladatok ellátásáért az üzemeltető egy szolgáltatási díjat számít fel. Elszámolást tekintve az üzemeltető közvetlenül kiszámlázhatja a szolgáltatás díját az egyes felhasználóknak, vagy megadhatja a fogyasztási adatokat, hogy a közös képviselő fel tudja osztani a költségeket. A társasháznak az üzemeltetővel infrastruktúra-üzemeltetési megállapodást kell kötnie, amely meghatározza az üzemeltető beavatkozásának feltételeit, időtartamát és a felmondás feltételeit.
Szolgáltatási ajánlatunk kialakításánál külön figyelmet fordítottunk arra, hogy a társasháznak ne legyen negatív következménye abból ha valaki nem fizeti ki a felhasznált energiát. Cégünk minden esetben kifizeti a társasháznak az autó töltők által felhasznált energiát, majd elszámol az egyes felhasználókkal. Az üzemeltetési feladatok ellátásáért, mely tartalmazza a karbantartást, műszaki segítségnyújtást és a számlázást, egy fix összegű szolgáltatási díjat számítunk fel minden hónapban.
Milyen költségek vannak az autó töltés kiépítésének?
Társasházi töltés esetén két költség típust érdemes figyelembe venni. Egyrészt az infrastruktúra kiépítése nagyon költséges, másrészt az üzemeltetés és a későbbi bővítés is pénzbe kerül.
Ezek a költségek nagyon változó értéket vehetnek fel a társasház sajátosságai miatt, így az ajánlatot mindig házspecifikusan adjuk, a helyszíni felmérés alapján.
A kiépítésre adott ajánlatot többek között az alábbi tényezők befolyásolják:
Parkolószám
Nyomvonal hossza
Parkoló elrendezése
Közös óra elhelyezkedése
Faláttörések száma
Tűzszakasz helyreállítások száma
Földmunka szükségessége
Energiamenedzsment szükségessége
Az egyes lakóknak két egyszeri és két állandó költséggel jár a töltés kiépítése.
Egyszeri költség a töltő vételára, ami függ a töltő típusától és teljesítményétől, emellé társul egy egyszeri telepítés díj. Ezen kívül számolni kell egy szolgáltatási díjjal is, mely tartalmazza a karbantartást, a számlázást és műszaki segítségnyújtást. Ez a szolgáltatási díj minden társasházi lakó számára azonos. Az autó töltők által felhasznált energia árát társasházi (bekerülési) áron számlázzuk tovább az egyes felhasználóknak.
Fontos még kiemelni, hogy a mi ajánlatunk esetén a társasháznak és a szolgáltatást nem használóknak a töltési infrastruktúra kiépítése nem jelent költséget.
Comentários