top of page

Hogyan befolyásolja a hideg idő az elektromos autó működését?

A hideg időjárás jelentősen csökkenti az elektromos autók hatótávolságát, mivel az alacsony hőmérséklet csökkenti az akkumulátor kapacitását. Mínusz 10 fok (14 °F) alatt a hatótávolság akár 50%-kal is csökkenhet, különösen, ha a fűtést is erőteljesen használjuk. Márpedig hideg időben az utasoknak szüksége van fűtésre ami tovább növeli az autó fogyasztását. Ezért ajánlott helyette az ülés- és kormányfűtés használata, amelyek kevesebb energiát fogyasztanak. 


A hideg idő a töltés sebességére is negatív hatással van. Ugyanis 0°C körüli hőmérsékleten az autó sokkal lassabban veszi fel az energiát, emiatt egyes modelleknél akár 30-50%-kal is megnőhet a töltési idő. A gyorstöltést még nagyobb mértékben befolyásolja a hideg idő, egyes modellek esetében az úgynevezett "coldgate" jelenség miatt a gyorstöltés nem működik megfelelően.


Ha hóban is közlekedniük kell, akkor a járművek nehezebben mozognak, mivel a havas út nagyobb ellenállást fejthet ki a kerekekre, így a motornak több energiát kell felhasználni a haladáshoz. Ezzel megnövekszik a fogyasztás, ami tovább csökkenti a hatótávolságot.


A legtöbb elektromos autó optimális működése -20°C (-4 °F) körüli hőmérsékletig biztosított, de ezen túl az akkumulátorok teljesítménye drasztikusan csökkenhet. Ezért érdemes néhány tanácsot megfogadni, hogy elkerüljük a negatív körülményeket. Például hogy indulás előtt melegítsük elő az autót! Ezt akár szoftveresen is megtehetjük. Illetve érdemes ilyenkor a megszokotthoz képest túltölteni az autót, akár 100%-ig is


 
 


Fogyasztás, hatótáv

A hideg időjárás jelentősen csökkenti az elektromos autók hatótávolságát, mivel negatívan befolyásolja az akkumulátor kapacitását. A kapacitás azt jelenti, hogy az akkumulátor mennyi energiát képes tárolni, és milyen gyorsan képes azt leadni.


Hidegben az akkumulátorok belső ellenállása megnő, így kevesebb energia áll rendelkezésre. Emellett a fűtéshez szükséges energia is az akkumulátorból származik, ami tovább csökkenti a hatótávolságot.


Ezek a tényezők együttesen azt eredményezik, hogy a hideg időjárás az elektromos autók hatótávolságát 10-30%-al csökkenti. Extrém hidegben, -10 fok alatt, a hatótávolság akár 50%-kal is csökkenhet.


A téli gumiabroncsok elengedhetetlenek és kötelezőek a biztonságos közlekedéshez hideg időben, azonban nagyobb gördülési ellenállásuk miatt növelik az energiafogyasztást, így csökkentik a hatótávolságot. A Villanyautósok mérése szerint 100 km/h sebességnél a téli gumik használata 1,15 kWh/100 km-rel növeli a fogyasztást, ami körülbelül 6%-os emelkedést jelent. Azonban ezt ellensúlyozza a tény, hogy ha havas, csúszós utakon használunk téli gumiabroncsot, akkor a jobb tapadást biztosító gumik csökkenthetik a fogyasztást.


Az elektromos autókban az utastér fűtése az akkumulátor energiáját használja, mivel nincs hulladékhő, ami a belső égésű motorok működése során keletkező, de hasznos munkára nem fordítható hőenergia, amelyet az utastér fűtésére lehet használni. Elektromos autóknál ez nem lehetséges, ezért a fűtés jelentős energiafelhasználással jár, ami tovább csökkenti a hatótávolságot. Ezért ajánlott az ülés- és kormányfűtés használata, amelyek kevesebb energiát fogyasztanak, valamint az előmelegítés alkalmazása, amikor az autó még töltőn van, így az utastér már indulás előtt felmelegszik.


Töltés hossza, minősége

Alacsony hőmérsékleten az akkumulátorok töltése hosszabb időt vesz igénybe, mivel a hideg lassítja az energiafelvétel folyamatát. Az optimális gyorstöltési hőmérséklet 10-30 Celsius-fok között van; ennél hidegebb időben a töltési idő drasztikusan nő.


Alacsony hőmérsékleten az akkumulátorok kémiai folyamatai lelassulnak, ami meghosszabbítja az elektromos autó töltés idejét és csökkenti a töltés hatékonyságát.


Ez nem csak azt jelenti, hogy hideg körülmények között az autó akkumulátora lassabban töltődik fel, hanem előfordulhat, hogy nem éri el a maximális kapacitását. Például 0°C körüli hőmérsékleten az autó sokkal lassabban veszi fel az energiát. Egyes modelleknél akár 30-50%-kal is megnőhet a töltési idő.


A hideg időjárás negatív hatásainak minimalizálása érdekében javasolt:

  • Az autó csatlakoztatva tartása: érdemes töltőn hagyni az autót éjszaka, amikor nincs használatban. Ez lehetővé teszi az akkumulátor számára, hogy fenntartsa az optimális hőmérsékletet, és biztosítja, hogy az autó teljesen feltöltött állapotban legyen az induláskor. 

  • Előmelegítés: indulás előtt, miközben az autó még töltőn van, ajánlott az utastér előmelegítése. Ez csökkenti az akkumulátorra nehezedő terhelést menet közben, mivel a fűtéshez szükséges energia a hálózatról származik, nem pedig az akkumulátorból. 

  • Beltéri parkolás: ha lehetséges, parkold az autót garázsban vagy más fedett helyen, hogy megóvd az akkumulátort a szélsőséges hidegtől. Ez segít fenntartani az akkumulátor hőmérsékletét és javítja a töltés hatékonyságát.


Akkumulátor állapota, élettartama

A folyamatosan hideg környezetben való használat gyorsíthatja az akkumulátor elöregedését, vagyis csökkentheti az akkumulátor élettartamát


A hideg idő hatására tehát az akkumulátorok teljesítménye csökken, és a DC gyors töltés sebessége is jelentősen lelassul. Ha egy autót már egyszer gyorsan feltöltöttek, majd ugyanazon a napon újra próbálkoznak, de az akkumulátor időközben lehűlt, a töltés lassabb lehet. Ezt hívják Coldgate jelenségnek. Ez a probléma viszont elkerülhető olyan autó modelleknél, ahol előmelegíthetjük az akkumulátort töltés előtt (pl Tesla, BMW, Hyundai).


A hideg időjárás növelheti az elektromos autók önkisülését, azaz a töltés vesztését, amikor az autó nincs használatban. Az akkumulátorok hideg környezetben gyorsabban veszítik el a töltést, különösen, ha a jármű hosszabb ideig parkol. 


Hideg időben előfordulhat, hogy az elektromos autó nem indul el, ha az akkumulátor töltöttsége túl alacsony. Az alacsony hőmérséklet miatt az akkumulátorok kapacitása csökken, és a kisütés folyamata nehezebbé válik, így az autó nem tud elindulni. Ha ez megtörténik, érdemes az autót egy melegebb helyre vinni, hogy az akkumulátor felmelegedjen, vagy akár ideiglenesen tölteni, hogy elindulhasson.


Azonban ha az autó rendszeres akkuproblémákat mutat, akkor a gyártó vagy egy szakember mindenképp vizsgálja át az autót!


Elektromos autó és hó

A hóval borított utak megnehezítik a járművek tapadását és ezáltal növelik az energiafogyasztást, ezáltal a az autó hatótávolsága csökken. A járművek hóban nehezebben mozognak, így a motornak több energiát kell felhasználni a haladáshoz. Ezzel együtt megnövekszik a fogyasztás, ami tovább csökkenti a hatótávolságot.


A hó tehát nemcsak a tapadást befolyásolja, hanem az autó energiafelhasználását is növeli, ami miatt a jármű teljesítménye csökken, különösen ha nem téli gumiabroncsok vannak felszerelve az autóra. A téli gumik ugyan növelik a fogyasztást, de emelett jobb tapadást biztosítanak, aminek köszönhetően csökkentik a csúszás miatti energiaveszteséget.

A fűtés és a szellőzés szintén több energiát igényel, amit érdemes figyelembe venni a hatótávolság becslésekor.


Van olyan, hogy túl hideg egy villanyautó számára? A legtöbb elektromos autó optimális működése -20°C körüli hőmérsékletig biztosított, de ezen túl az akkumulátorok teljesítménye drasztikusan csökken. A -10°C és -20°C közötti hőmérséklet ugyanis már komoly hatással van a villanyautó teljesítményére és hatótávolságára.


Az elektromos autók téli karbantartása és a megfelelő előkészületek elengedhetetlenek ahhoz, hogy elkerüljük a hideg időszakban felmerülő kellemetlenségeket. A téli gumik használata és a rendszeres karbantartás mellett érdemes követni a gyártó utasításait a fűtés és akkumulátor optimalizálása érdekében. 


Mit tegyünk a hideg ellen?

Az egyik legfontosabb, hogy előmelegítjük az autót indulás előtt, a másik, hogy a hideg napokon érdemes túltölteni az akkumulátort, hogy elkerüljük a váratlan hatótáv csökkenést.


Autó "előmelegítése", angolul: precondition

Az előmelegítés egy fontos lépés, amely segít felkészíteni az autót a hideg időszakokban történő hatékony működésre. Az előmelegítés célja, hogy az akkumulátort, valamint a jármű egyéb rendszereit felkészítse a használatra, így elkerülve a hideg környezet okozta hátrányokat.


A legtöbb elektromos autó rendelkezik olyan szoftveres funkcióval, amely lehetővé teszi, hogy a tulajdonosok beállítsák, hogy az autó már előző este elkezdje az előmelegítést, és a reggeli indulás előtt optimális hőmérsékletre hozza az akkumulátort. Ezzel csökkenthető a hideg miatti teljesítménycsökkenés, így az autó gyorsabban tölthető és jobban reagál a gázpedálra.


A Tesláknál elérhető egy különleges funkció. Ha beállítjuk a navigációban a legközelebbi Tesla Supercharger töltőt, az autó automatikusan elkezdi melegíteni az akkumulátort menet közben. Ennek az az előnye, hogy a rendszer a töltő állomásához vezető úton melegíti fel az akkumulátort a kocsi egyéb rendszerei által generált hőt felhasználva, ezzel biztosítva a leggyorsabb töltést, amint elérjük a töltőt. Ez különösen fontos, mert az akkumulátor optimális hőmérsékleténél sokkal gyorsabban tudunk tölteni, míg hideg akkumulátor esetén a töltési sebesség számottevően lelassul.


Érdemes tehát mindig használni a navigációt, még akkor is, ha egy másik, de közelben lévő töltő a célunk, hiszen az autó akkor is elő fogja melegíteni magát. 


Töltsd kicsit túl az autót

A téli hónapokban a legjobb, ha a normál napi töltési rutint egy kicsit felülírjuk, és a szokásosnál egy kicsit többet töltünk, hogy a hideg időben se veszítsünk túl sok energiát, és elkerüljük a kellemetlenségeket.


A legtöbb elektromos autó gyártó azt ajánlja, hogy a napi használathoz 80-90%-os töltöttségi szintet tartsunk, de a hideg hónapokban nyugodtan emelhetjük a töltöttséget 100%-ra, hogy biztosítsuk az elegendő energiát a hosszabb utakhoz.


Bár a túltöltés segíthet a hideg időben, érdemes odafigyelni arra is, hogy az akkumulátor ne maradjanak túl sokáig teljesen feltöltve, mivel a hosszú távú túltöltés csökkentheti az akkumulátor élettartamát. Az optimális töltési szintet mindig a gyártó ajánlásainak megfelelően célszerű beállítani.


Comments


bottom of page