top of page

Elektromos autó fogyasztása és hatótáv (WLTP teszt alapján): autó modellek, befolyásoló tényezők

Frissítve: nov. 28.

Az elektromos autók hatótávja 285-600 km, átlagos használat mellett a gyártói (WLTP) adatok szerint. Azonban fontos megjegyezni, hogy a villanyautók valós hatótávja több különböző forrás alapján 10-30%-kal elmaradhat a WLTP szerint megadott gyári adattól. Ezt például német ADAC tesztek, norvég téli tesztek, és az ufc-que-choisir "házi" WLTP tesztek is alátámasztják.


Ez a különbség arra hívja fel a figyelmet, hogy a gyári adatokon túl a valós életben tapasztaltak is fontosak a villanyautó hatótávolságának megítélésében és tervezésében.


A legnépszerűbb elektromos autók gyári hatótávja 285-600 km (WLTP szerint), valós hatótávjuk pedig 200-450 km.

A legnagyobb hatótávú elektromos autó 2024-ben a Lucid Air Grand Touring modell 839 km hatótávval (WLTP alapján), és 670 km valós hatótávval.


Az elektromos autók hatótávját legnagyobb mértékben a hideg idő befolyásolja, 10-30%-os csökkenést okozva. Szélsőségesen hideg időben pedig akár a felére is csökkenhet az autó hatótávolsága.


A hatótávot csökkenti az autó klíma használata, az egyéb bekapcsolt kiegészítők, az autó akkumulátorának állapota, a vezetési stílus, a forgalom, a gumik állapota, az elektromos autó típusa, valamint a villanyautó életkora. 

 
 

Mekkora a legnépszerűbb elektromos autók hatótávolsága?

A legnépszerűbb elektromos autók hatótávja 285-600 km (WLTP szerint), fogyasztásuk pedig 15-20 kWh 100 km-en átlagos körülmények között (vegyes városi és országúti vezetés, mérsékelt hőmérséklet, normál vezetési stílus). Ez az átlag a teljesen elektromos autókra jellemző, más elektromos autó fajtáknál a hatótáv ennél magasabb. 


Magyarországon 2024-ben a tíz legnépszerűbb elektromos autók hatótávolsága a következő. 

Modellek

Hatótáv (WLTP teszt szerinti)

“Valós” hatótáv (ADAC teszt szerint) 

Feltöltéshezszükséges idő

Akkumulátor mérete

Tesla Model Y

455 km (282 mi)

346 km (215 mi)

6 óra 15 perc (11 kW AC)

25 perc (170 kW DC)

60 kWh

Nissan Leaf

285 km (177 mi)

201 km (125 mi)

12. óra 45 perc (3.6 kW AC)

43 perc (46 kW DC)

40 kWh

Tesla Model 3

554 km (344 mi)

415 km (257 mi) 

6 óra 15 perc (11 kW AC)

25 perc (170 kW DC)

60 kWh

Hyundai Kona 

377 km (234 mi) 

234 km (145 mi)

5 óra 15 perc (11kW AC) 

43 perc (75 kW DC)

51 kWh

Byd Atto 3

420 km (260 mi) 

300 km (261 mi) 

6 óra 30 perc (11 kW AC)

37 perc (89 kW DC)

62 kWh 

Volvo EX30

480  km (298 mi) 

338 km (210 mi)

7 óra (11 kW AC)

25 perc (158 kW DC)

69 kWh

Skoda Enyaq

401 km (248 mi) 

300 km (186 mi)

6 óra 15 perc (11 kW AC)

31 perc (124 kW DC)

62 kWh

Byd Dolphin

427 km (265 mi)

340 km (211 mi)

6 óra 30 perc (11kW AC)

41 perc (88 kW DC) 

62 kWh

BMW i4

600 km (872 mi)

490 km (304 mi)

8 óra 45 perc (11 kW AC)

31 perc (207 kW DC)

84 kWh

Mercedes EQE

586 km (364 mi)

456 km (293 mi)

10. óra 30 perc (11 kW AC) 

30 perc (173 kW DC) 

105 kWh

Melyik a leghosszabb hatótávú elektromos autó? A leghosszabb hatótávú elektromos autó a Lucid Air Grand Touring modell, 839 km WLTP hatótávval, és 670 km valós hatótávval. 


Melyik a legrövidebb hatótávú elektromos autó? A legrövidebb hatótávú elektromos autó az új autók közül a Fiat 500e, amely 24 kWh akkumulátorral rendelkezik, hatótávja mindössze 190 km WLTP szerint, és 135 km a valós adatok alapján. 


A táblázatban két különböző érték látható a hatótávra. Az egyik a gyártók által használt WLTP, a másik pedig a válós hatótávot megmutató ADAC teszt alapján készült adatok. 


A WLTP teszt (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), magyarul Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárása, egy 2017-es Európai Uniós szabvány az új gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának, szén-dioxid-kibocsátásának és egyéb szennyező anyagainak mérésére. Amikor a gyártók az autók hatótávjáról, vagy fogyasztásáról beszélnek, akkor azt mindig a WLTP teszt által kimutatott adatokkal teszik. 


A másik gyakran használt érték az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), Németország legnagyobb autóklubja által végzett összehasonlító teszt. Ez a teszt az elektromos járművek valós hatótávolságát értékeli szabványosított körülmények között. A teszt célja, hogy a fogyasztók számára reális és összehasonlítható adatokat szolgáltasson arról, hogy egy elektromos jármű milyen messzire képes eljutni egyetlen feltöltéssel.


Amikor valós hatótávolságról beszélünk, általánosságban az ADAC teszt eredményeit használjuk a WLTP teszt helyett, mert az ADAC tesztjei valós vezetési körülmények között zajlanak. Ez magában foglalja a városi, elővárosi és autópályás vezetést is, így jobban tükrözi a mindennapi használatot. Emellett figyelembe veszik az időjárási hatásokat és a klímarendszer használatát. A tényleges energiafogyasztást mérik, beleértve az összes fedélzeti rendszer működését. Az autókat valódi terheléssel tesztelik, ami szintén hozzájárul a valósághű eredményekhez.


Az elektromos autók hatótávját a legnagyobb mértékben a hideg idő rövidíti le, mivel az drasztikusan csökkenti az akkumulátor hatékonyságát. 


Milyen tényezők befolyásolják az elektromos autó fogyasztását?

  • hideg idő

  • esős idő

  • szeles idő

  • autó klíma használata

  • egyéb bekapcsolt kiegészítők

  • autó akkumulátorának állapota

  • vezetési stílus

  • forgalom

  • gumik

  • elektromos autó típusa

  • életkor


Hogyan befolyásolja a hideg idő az elektromos autó hatótávját?

A hideg időjárás jelentősen csökkenti az elektromos autók hatótávolságát, mivel negatívan befolyásolja az akkumulátor kapacitását. A kapacitás azt jelenti, hogy az akkumulátor mennyi energiát képes tárolni, és milyen gyorsan képes azt lemeríteni.


Hidegben az akkumulátorok belső ellenállása megnő, így kevesebb energia áll rendelkezésre. Emellett a fűtéshez szükséges energia is az akkumulátorból származik, ami tovább csökkenti a hatótávolságot. Ezek a tényezők együttesen azt eredményezik, hogy a hideg időjárás az elektromos autók hatótávolságát drasztikus módon lecsökkenti. 


A Norvég Automobil Szövetség (NAF) rendszeresen végez téli és nyári hatótáv-teszteket az elektromos autókon, eredményei alapján az autó kapacitása a hivatalos hatótávolsághoz viszonyítva 10-30%-al csökken a hideg idő miatt. A Whatcar.com tesztjei szerint, egy elektromos autó hatótávja télen átlagban 15-20%-al csökken, fagyos körülményekben akár 30%-al is. Extrém hidegben, -10 fok alatt 50%-al is csökkenhet a hatótávolság.


Hogyan befolyásolja az esős idő az elektromos autó hatótávját?

Az eső kisebb mértékben csökkenti az akkumulátor kapacitását, mint a hőség vagy a fagy, azonban a hatótáv ebben az esetben is csökken. Egyrészt az autónak energiát kell fordítania az ablaktörlők, a fényszórók működtetésére és a belső tér fűtésére. Másrészt a nedves útburkolat és a megnövekedett sűrűségű nedves levegő miatt a gördülési ellenállás növekedik. A nedves levegő viszkozitása növeli az aerodinamikai ellenállást, míg az alacsony hőmérséklet a gumiabroncsok lehűlésével a jármű teljesítményét is lassítja.

Ennek eredményeképpen az autónak nagyobb teljesítményre van szüksége ugyanazon sebesség fenntartásához, ami magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Zuhogó esőben az elektromos autónak akár 20%-kal is csökkenhet a hatótávolsága. 


Hogyan befolyásolja a szeles idő az elektromos autó hatótávját?

A szeles idő csökkenti az elektromos járművek hatékonyságát, mivel a szél ellenállása növeli a légellenállást, és negatív hatással van az aerodinamikára. Ennek hatására az autó a szokásosnál több energiát használ fel a normál működés fenntartásához, ami negatív hatással lehet az elektromos jármű teljesítményére. Ha széllel szemben autózunk a hatótávolság akár 15%-al is csökkenhet. 


Hogyan maximalizálható az elektromos autó hatótávja? 

Az elektromos autó hatótávját a következő technikákkal lehet maximalizálni.

  • Figyelj a vezetési stílusodra. Amikor lehetséges vezess egyenletesen, hiszen a gyorsítás és nagy sebesség miatt nagyobb lesz a légellenállás, vele együtt a fogyasztás is, így csökken a hatótáv. Ha egyenletesen vezetsz elkerülheted a hatótáv csökkenését. 

  • Minimalizáld a hűtés vagy fűtés használatát, hiszen a klíma és a fűtés sok energiát igényel, így nagy mértékben csökkenti a hatótávot. Érdemes előmelegíteni vagy lehűti az autót indulás előtt, amíg az töltőn van, hiszen ekkor az előmelegítéshez szükséges energia nem az akkumulátorból hanem az elektromos hálózatból származik, így nem csökken a hatótávolság.

  • Használj megfelelő gumiabroncsokat, és rendszeres ellenőrizd a gumiabroncs nyomását. A rossz gumik nagy gördülési ellenállást okoznak, ami több energiafelhasználáshoz vezet, így csökkenti a hatótávot. 

  • Használj regeneratív fékezést a hagyományos fékezés helyett ha lehetséges. A regeneratív fékezés lehetővé tesz az akkumulátor töltését, ezzel kis mértékben megnöveli a hatótávot.


Az elektromos autók regeneratív fékezéssel az energiájuk 15-30%-át is képesek visszanyerni, ami a hatótávolság ugyanilyen mértékű növekedését jelenti.


A hatótáv kihasználásában nagy szerepet játszik az elektromos autó töltés gyakorisága, milyensége és a töltés típusa. 


2365 megtekintés0 hozzászólás

Kapcsolódó bejegyzések

Az összes megtekintése

댓글


bottom of page